ریتم آهنگ

ساز عجیب- بالالایکا

ساز عجیب- بالالایکا

ساز بالالایکا (Balalaika) یک ساز سنتی روسی است اما شباهت بسیار زیادی به بسیاری از آلات موسیقی سیمی آسیای شرقی از قبیل دومبرا ( dombra) و تانبورا (tanbura) دارد. با این وجود در سال های 1500 نیز این ساز توسط دلقک ها و آوازه خوان های روسی در هنگام خواندن ترانه های در هجو حاکمان و کلیسای ارتدوکس نواخته می شد. بنابراین جای تعجب ندارد که قدیمی ترین سند در مورد ساز بالالایکا مربوط به یک نامه بازداشت در تاریخ 1688 است که نشان می دهد کلیسا قصد داشته موسیقی سنتی را کلا ممنوع کند. البته کلیسا موفق به این کار نشد و از آن زمان تاکنون همواره بر محبوبیت این ساز سیمی به ویژه در میان طبقات متوسط و پایین جامعه افزوده شده است.

در اواخر دهه ی 1800 تقریباً در هر خانه در روسیه یک بالالایکا وجود داشت. از این لحاظ می توان تاریخچه بالالایکا را می توان با ساز بانجو (banjo) در آمریکا مقایسه کرد. در آمریکا نیز از گیتار بانجو معمولا در مراسم فرهنگی انقلابی استفاده می شد. اما با وجود اینکه ساز بالالایکا نشانه ی وحدت بین مردم روسیه بود، گیتار بانجو در آمریکا به نماد مبارزه بین مخالفان و موافقان نظام برده داری تبدیل شد.

نام این آلت موسیقی شباهت زیادی به معادل روسی کلماتی مانند ور ور کردن (babble) یا زر زر کردن (jabber)  نوزاد دارد که تاریخچه سنتی و ماهیت ساده و بانشاط این ساز را نشان می دهد. گفته می شود که طراحی سه گوش این ساز از برش های چهارگانه یک کدو تنبل الهام گرفته شده و در واقع بالالایکا از یکی از این برش ها ساخته شده است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”